torsdag, januari 07, 2010

Garderobsföljetong del II

Jag måste nästan fortsätta mina garderobsfunderingar när jag väl är på gång. Nämnda tidning hade nämligen en lista på 18 saker som bör utgöra basen "i varje stilmedveten kvinnas garderob".
  1. Stilettklackar (om jag hade, hur skulle jag kunna gå på dem? Något att lära sig 2010, eller inte..?)
  2. Underklänning (argumenten som läggs fram låter bra, men jag har likväl ingen)
  3. LBD - Little Black Dress (nej, inte det heller, men det skulle jag kunna tänka mig att ha)
  4. Pennkjol (nope, men kan absolut tänka mig att skaffa en faktiskt)
  5. Finstickad kofta (nej, har kanske haft)
  6. Bastoppar (yes! Det ÄR typ min garderob)
  7. T-shirtbehå (nej igen)
  8. Noppmaskin (nope och jag trodde faktiskt att det var en 80-talsfluga...)
  9. Lyxig strumpbyxa (mina dyraste är i bomull och kostade typ 150 spänn, dessa ska visst gå på det dubbla så det blir ett nej igen)
  10. Converse jympaskor (jag är ju gympaskotjejen men just converse-liknande saknas faktiskt. Till våren kanske?)
  11. Skovårdsset som används (nej, behövs sällan till mina gympaskor)
  12. Klassisk kavaj (ja!!!)
  13. Jeans (ja!!!)
  14. Kreoler (dvs runda ringar till örhängen; njo hade ett par oäkta som gjorde ont, det räknas kanske inte?)
  15. Skinnjacka (nej, har haft en blå fusk för länge sen)
  16. Kuvertväska (eh, nej)
  17. Stor sjal (nej, har ett gäng men alla är hyfsat smala)
  18. Sober handväska i skinn (jag skulle ju inte köpa skinn då, men har en röd fusk. Fast jag tror att den här skulle vara svart så det kvalar alltså inte)
Resultat: 3/18. Jag gissar att det är ganska dåligt? Ser "alla andras" garderober ut såhär?

7 kommentarer:

Unknown sa...

5/18 här. men det där måste väl ändå vara tramsigt? Inte kan väl alla ha samma saker i sina garderober? Vad är det för basalt med stilett-klackar och kuvertväska? Det är ju helt beroende på hur man lever ju. Om man går på cocktail-party stup i ett och flotta partyn kanske man behöver de där prylarna, men det gör ju inte vi. Kanske är det det som är felet? Om vi bara ägde de där sakerna så skulle vi gå på flottare partyn?? ;-))

Sara sa...

Ja, det är klart det är lite tramsigt, även om tidningen verkar ta det på största allvar. Jag tog det inte direkt så, men visst funderade jag lite över om det var jag eller tidningen som var missanpassad i sammanhanget. Det är verkligen svårt att se vem den där tidningen egentligen vänder sig till.

Jag vet inte om vi just verkar sakna cocktail-partyn med stiletter och kuvertväska, tror du?

Korpen sa...

6/18
jag har väldigt många LBD... sist jag räknade var de 7. Jeans har jag inga egna så de räknade jag inte med (jag brukar låna Johans...)

Unknown sa...

Jo, men jag saknar nog party, det gör jag, men kanske inte såna partyn. Eller vem vet, kanske är det kul med party oavsett vad man har på fötterna?

Anonym sa...

Ser garderoben ut som det beskrivna, känns det ju som enormt förutsägbart och trist.
Som en onödig fantasilös kostcirkel för den utan egen känsla.

Anna sa...

Jag kan tänka mig att det är den perfekta basgarderoben för Carrie i sex and the city, men inte för t ex en småbarnsmamma i Borås.
Min garderob består av följande:
- Hysteriskt mönstrade/färgglada klänningar
- Strumpbyxor i olika färger och material
- Finstickade koftor i olika färger och längder
- Kjolar med hög midja (gärna färgglada de med!)
- Diverse toppar. Många randiga och prickiga och ett fåtal enfärgade som används flitigt till mönstrade eller färgglada kjolar.
- Nätta ballerinaskor och grova kängor


Liksom, kavaj? Stilettklackar? JEANS?! Nä, vet du vad, en basgarderob ska väl vara det man själv använder? Oavsett om det är mönstrade klänningar eller sobra kavajer.
Helt enkelt: jag tycker heller aldrig att såna där listor stämmer in på mig.
Bra blogg förresten! Ska läsa vidare nu! :)

Sara sa...

Mycket klokt skrivet!

Och tack för smickret :)