torsdag, januari 05, 2012

Kvällens tv-tips

Såg att sjuan visar Coco avant Chanel (2009) med Audrey Tautou i huvudrollen kl 22 ikväll. Jag kan absolut rekommendera er att se den.  Välspelad och intressant. (Låt er inte skrämmas av att den är på franska, det gör den bara ännu bättre.) Huruvida precis allt är sant som filmen påstår låter jag vara osagt, men den skapade ett intresse hos mig för denna egensinniga och sedermera framgångsrika kvinna. Nån dag ska jag ge mig på serien också, med Shirley MacLaine; Coco Chanel (2008), men ryktet säger att den inte är lika bra.

Klart sämre är i vart fall Coco Chanel & Igor Stravinsky (2009) som bygger helt på ett ganska löst rykte om att Chanel skulle varit älskarinna åt Stravinsky. Oavsett om ryktet är sant eller inte så var filmen inte alls lika välspelad eller intressant. Men sevärd, sure.

Jag skrev om båda filmerna här.



Inga kommentarer: