onsdag, januari 25, 2012

Det sociala odjuret

Sitter och småångrar att jag ändå bestämde mig för att inte joina majoriteten av nattgruppen som strax går ut och äter för presentkortet vi fick av jobbet till jul. Men jag orkar inte riktigt. Känner mig vare sig trevlig, representabel eller på särskilt bra humör. Stället vi skulle till har exakt noll vegetariska alternativ på sin meny på nätet. Och just idag orkar jag inte ringa 'vara besvärlig' och ev ge en kock halvpanik över att en vegetarian kommer på besök. Verkligen inte. 

Det känns dock som ett feltänk att inte ens skriva ut att 'vegetariskt alternativ finns' (även om jag brukar himla med ögonen åt såna lösningar också, hur svårt är det att göra veg-rätt till menyn liksom?), speciellt i en stad som Umeå. Med få undantag brukar det dessutom finnas ett samband mellan inga vegrätter och okunskap vilket inte sällan resulterar i att man betalar fullpris för att få nåt halvfabrikat uppvärmt.*

Ja ni hör ju. Jag är inte på humör för att bege mig ut i sociala sammanhang idag.

*Jag vill dock betona att det på de flesta ställena i den här stan faktiskt går att få riktigt bra vegetarisk mat, speciellt i takt med att köttätare i allt större utsträckning börjar inse att man inte måste ha kött till varje måltid utan kan tänka sig annat (bara det inte kallas 'vegetariskt' för då tycks det bli för mycket av ett statement för vissa :)

Inga kommentarer: