fredag, oktober 01, 2010

Dags för oprövad vampyrmark

Nu ska jag snart promenera ner på stan för en avtalad tid där och jag tänker då passa på att lyssna på det sista av Eclipse-boken. Det har sannerligen tagit sin tid, men jag har inte direkt haft möjlighet att sitta ner och lyssna några längre stunder i sträck. Det har mest blivit då jag diskat, promenerat eller så, och då tar det sin tid. Det lär ju inte gå snabbare med nästa bok som lär vara på över 900 sidor i tryckt form.

Men den här tredje boken har nog ändå varit sämst hittills. Pladdrig och lite utdragen på något sätt. Och med några märkliga företeelser, som kloka David Slade och Melissa Rosenberg (regissör resp manus) valde att förbise när filmen skapades. Vad sägs om hysteriska beskyddartendenser (inlåst Bella när Edward är utom räckhåll) eller "imprinting" (vet inte om det finns nåt passande svenskt ord här) av en tonårig varulv på en 2-årig flicka (hallå mormon-Meyer)? Dessutom var frieriet och hela triangeldramat mycket skickligare gestaltat i filmen än i boken, får jag nog säga. Karaktärerna Bella och Jacob är inte alls lika tonårigt ambivalenta och struliga som i boken tex, där de båda återkommande fått mig att sucka av irritation.

Nu väntar sista boken Breaking Dawn (eller det finns fler, men det är den sista rent kronologiskt) och det ska bli spännande att läsa/lyssna på boken innan jag sett filmen. Inte det ultimata egentligen men orka vänta i två år (!) tills dess båda filmer haft premiär.

Inga kommentarer: