onsdag, juli 11, 2012

Father Ted

När jag ändå spammar er om tv-serier; vi åt middag ikväll framför ett avsnitt av Father Ted (1995). En helt underbar liten tv-serie om tre präster (i lite olika skick) som delar hus, tillsammans med sin hushållerska Mrs Doyle (Pauline McLynn), på Craggy Island på Irland.  Jag vet inte hur många gånger jag sett den sedan jag först trillade på den för flera år sedan. Tyvärr gick den bara i tre säsonger då Dermot Morgan, som spelade Father Ted, fick en hjärtinfarkt dagen efter den sista inspelningsdagen och senare dog i sviterna av den, endast 45 år gammal. Oerhört tragiskt.

Men serien tål att ses om flera gånger. Simpel humor kanske, men oerhört roligt! Mitt favoritavsnitt är nog "Speed 3", då Father Dougal (Ardal O'Hanlon) fastnar i en bombförsedd mjölkbudsbil. Hysteriskt kul:





Och så förstås, alla de nyttiga lektionerna som Father Ted försöker ge sötaste Dougal:




En självklar måste-se-serie alltså! Serien är skapad av bl.a Graham Linehan som även står bakom serier som Black Books (2000) och The IT Crowd (2006).

Inga kommentarer: