söndag, juli 01, 2012

Söndag!

Idag inledde vi dagen med mysfrukost på bron tillsammans, M & jag, för att sen gömma oss under filtar i soffan och se film (Haywire, ingen superhöjdare, recension kommer kanske). Sen blev det trädgårdsarbete för hela slanten. M klippte gräset medan jag försökte leta reda på det oerhört försummade örtlandet.
Örtlandet, somewhere
Det tog en stund, vill jag lova, och var ganska slitsamt. Det försummades redan en del förra sommaren och i år har vi inte gett det mer än en desperat tanke hittills. Så det liknade mer en igenvuxen äng än ett örtland. Till sist tittade det fram igen ändå:
There it is! Kinda..
Det var dessvärre inte så mycket kvar av det som en gång i tiden faktiskt var ett väldigt fint och välskött örtland. Det mesta var bortträngt av allt ogräs. Av örterna fanns bara lite kungsmynta, kärleksört och en väldigt levnadsglad gräslök (på tre ställen dessutom). Sen hade det överlevt lite smultron, nån växt som jag inte längre minns var det var plus att liljenkonvaljerna hade passat på att breda ut sig, tillsammans med svärdsliljorna. Så imorgon ska jag handla lite nytt (yeay, älska handelsträdgårdar!) och försöka få lite känsla i landet igen.

Efter att ha fyllt kattorna med fisk i magen så att de inte orkade gå efter oss på vägen, tog vi en promenad bort till Tullgården, köpte glass och gick sen och kikade i hamnen. Det har varit dåligt väder och blåste mycket så det fanns inte så många båtar att titta på, men några i vart fall. Och så var det trivsamt med en promenad efter slitgörat.

Nu tänker jag ta bort mitt, efter trädgårdsarbetet, skamfilade nagellack och se en film i soffan med ett glas vitt och lite vattenmelon. Eventuellt får jag sällskap, om det inte blir nån wow-raid vill säga. Trevlig söndagskväll på er!

Inga kommentarer: