onsdag, juli 11, 2012

Att klättra högre än man törs

Idag har vi haft lite tur med vädret. Solen har förvisso inte synts till och det har inte varit särskilt varmt, men å andra sidan visade det sig vara perfekt väder att måla i. Ingen sol som bländade, brände och gjorde att svetten rann i ansiktet. En långärmad tröja så gick det bara bra.

Det här med husrenoveringen har ju blivit ganska mycket M och hans pappas projekt. Jag är lite kluven inför det; å ena sidan är jag oändligt tacksam för min svärfars hjälp, hans gedigna kunnande är guld värt och jag tror att de båda gillar den där far-&-son-tiden de får, vilket jag unnar dem. Å andra sidan så vill jag också vara med lite. Jag ska ju bo här jag med. Jag otrivs med att plötsligt vara den som bara fixar lunch och städningen inne, något som vi annars delar ganska bra på. Jag kanske inte kan göra allt och många gånger blir det lite för många kockar kanske, men det jag kan göra vill jag göra. Så nu har målandet blivit min grej. Jag kan göra det själv, i egen takt och det passar mig bra. Så jag håller hårt i penslarna och färgburkarna just nu.

Idag har jag i vart fall hunnit med att måla vägg nummer två på lillstugan. Och jag kan nöjt säga att jag gjorde det helt och hållet själv. Okej, fläcken längst intill nocken på kanske 10x15 cm fick M lov att ta eftersom jag faktiskt inte nådde från stegen, men i övrigt gjorde jag allt själv. Trots att jag får lite hjärtrusning och småpanik av att ställa mig högt upp på stegar. Nu har jag ju envist tagit på mig målandet så då vill jag fixa det också utan att behöva fega ur halvvägs. Så jag klev bara upp på stegen, kom ihåg att andas och när jag väl stod där och fokuserade på att täcka bra med färgen så tänkte jag inte ens på hur högt jag var. Tror att jag kanske var en halv decimeter längre när jag väl klev ner sen, skitstolt över att ha utmanat rädslan!
M förevigade mitt mod idag
(men jag stod faktiskt tom två pinnar högre ibland)
Fånigt va? Men jag ser det som en bra sak iallafall. Och väggen blev snygg den också! Två sidor kvar nu. Men nu är färgen slut så det blir först till helgen, skulle jag tro. Men jag hade lite flyt, jag tror inte ens det gått en timme efter att jag dragit sista penseldraget förrän regnet började falla. Nånstans 5-6 timmar tog det att få färdigt den här kortsidan utan fönster. Och jag tycker att det är så roligt att jag nästan skulle kunna börja om igen när allt är klart. Fast bara nästan...

Inga kommentarer: