tisdag, juli 03, 2012

Bättre tider

Fint väder idag igen och såklart vaknar jag och inser att jag nog måste ta det lite lugnare med ryggen igen. Att behöva be om hjälp för att ta sig upp ur sängen är ju sådär smickrande. Faktum är att jag tror att sängen är den stora boven just nu. Här på landet står M:s gamla säng som han redan hade haft ett tag när vi träffades för snart 9 år sedan. Så jo, den är gammal och alldeles för mjuk för att det ska fungera bra med en bråkig rygg.

För annars tycker jag att det går bättre med ryggen i allmänhet. Jag försöker tänka på hur jag rör mig, försöker ha sjukgymnastens råd i bakhuvudet. Och när jag kan så undviker jag att bära matvarukassar (eller om möjligt delar upp det i två) eftersom den lilla snedbelastningen genast ställer till det big time. Det känns väl sådär att lasta allt på M jämnt ("Jag kan bära, jag är ju kille", brukar han säga medvetet retsamt typ varje gång), men det är som det är

Och suget efter att börja träna har kommit tillbaka, men jag har bestämt att det inte är så stor idé att signa upp sig för ett nytt träningskort just nu under semestern. Men sen, då ska jag börja så smått igen. Jag har en förhoppning om att vattenträning (hur tråkigt det än låter, iaf i mina öron) i kombination med lite konditions- och styrke-maskiner ska kunna fungera bra. Jag ser fram emot det!

Häromdagen insåg jag f.ö när jag rensade i en 'handväska'* att jag inte behövt ta en enda voltaren sedan jag bytte jobb. Inte en enda! Och tidigare gick det flera varje vecka, ofta i kombination med andra smärtstillande. Två gånger har jag haft lättare huvudvärk som stillats med en ipren, mer än så har det inte varit. Inga migränattacker, inga totala låsningar eller spända axlar uppe vid öronen. Lite ryggont nu då, men inget jag inte kan härda ut. Det känns riktigt bra!

*Really, jag har bara tygkassar, de räknas knappt som handväska men det är den andra saken näst efter skor som är omöjliga att hitta

Inga kommentarer: