söndag, mars 07, 2010

Mina Oscarstips!

Som sagt har jag inte sett alla av de mest nominerade filmerna inför nattens Oscargala. Trots det tänkte jag ge mig på lite gissningar, for fun. Jag kommer inte gissa alla kategorier men här är de som jag vågar mig på (i följande ordning, med ev önskningar inom parentes):

Best Picture:
Avatar (önskan: Up in the Air, för att det vore lättsamt)

Actor in a Leading Role:
Jeff Bridges (önskan: Colin Firth, utan att ha sett filmen)

Actor in a Supporting Role:
Christoph Waltz

Actress in a Leading Role:
Sandra Bullock (kanske förtjänar hon den faktiskt)

Actress in a Supporting Role:
Mo'Nique (önskan: om inte Mo'Nique så kanske Anna Kendrick)

Animated Feature Film:
Up (önskan: Coraline)

Art Direction:
Avatar

Cinematography:
Avatar

Costume Design:
The Imaginarium of Doctor Parnassus

Directing:
Avatar

Documentary (Feature):
The Cove (vild gissning, har inte sett nån av dem)

Documentary (Short Subject):
Kan inte gissa alls

Film Editing:
The Hurt Locker (vild gissning)

Foreign Language Film:
The White Ribbon (har inte sett än men jag gillar Haneke)

Makeup:
Star Trek

Music (Original Score):
Up

Music (Original Song):
Crazy Heart; "The Weary Kind"

Short Film (Animated):
Ingen aning alls

Short Film (Live Action):
Instead of Abrakadabra (den enda jag sett, heja Arvidsjaur! :)

Sound Editing:
Up

Sound Mixing:
Avatar

Visual Effects:
Avatar (det absolut säkraste kortet av alla kategorier...)

Writing (Adapted Screenplay):
Up in the Air (möjligen Preciuos, men jag håller på Up in the Air)

Writing (Original Screenplay):
Up (möjligen The Hurt Locker, men...?)

Så, det var mina vilda tips. Vilka är dina?

Inga kommentarer: