söndag, mars 31, 2013

Streaming: Viaplay

Nu får jag nog säga att vi gett Viaplay en ärlig chans i det här hushållet. Vi har testat både att se tv-serier och film. Och sammantaget ser det ut som att vi kommer fram till att när gratismånaden är över är också abonnemanget det. Väldigt trist.
  1. Teknikstrul 1: det eviga buffrandet. Det enskilt största problemet. Vissa filmer har vi kunnat se felfritt, det ska sägas. Men åtminstone varannan eller var tredje gång har vi en bit in i filmen fått stå ut med detta buffrande (dvs att filmen stannar och en liten cirkel snurrar runt i 3-20 sek ca). Som oftast blir mer och mer frekvent ju längre in i filmen vi kommer. Samma sak med tv-serier. Det enda jag hittar på hemsidan om detta är en hänvisning till dålig uppkoppling. Vi har 100/100-fiber.
  2. Teknikstrul 2: Utbudet av tv-serier är väl sådär utifrån min smak (gillar man samtliga Hollywood-fruar-serierna så är det guld däremot) men det märkliga är att de som ska finnas inte finns. Klickar jag på en serie får jag (lite random, ska tilläggas, ibland går det bra) upp en ruta som säger att det tyvärr inte finns några avsnitt att visa.
  3. Interface 1: Jag lyckas inte hitta någon sökfunktion och kan inte påstå att det är så värst lättnavigerat. (När en film dessutom finns i HD, svenskt tal osv visas den inte bara en gång i listan utan en gång för varje variant. Ett mindre bekymmer men faktiskt lite störigt.)
  4. Interface 2: Om du sett en bit in i en film och sen stänger av verkar det inte finnas någon resume-möjlighet när du vill återgå till den platsen i filmen där du senast lämnade den.
  5. Interface-/teknikstrul 3: Airplay-funktion finns förvisso men (citat mobilappen): "På grund av tekniska begränsningar, kan inte undertexter visas. Bild och ljud är tillgängligt på visst strömmat material, dock endast ljud på nedladdat innehåll." Endast ljud?
På plussidan ska nämnas att utbudet av film är helt okej och jag skulle nog vilja påstå att det passar min smak och mina önskemål snäppet bättre än vad Netflix gör. Plus också för att det finns som app i vår LG-tv.

Sammantaget tycker jag inte att det varit någon höjdare såhär långt. Hade inte problem nummer 1 funnits hade jag däremot troligen fortsatt ett tag till och hoppats på att de övriga synpunkterna kunde ha åtgärdats på sikt. Men det är helt omöjligt att se på en film som stannar flera gånger i minuten stundvis.
Sen kanske jag får understryka att det här är min/vår upplevelse. Möjligheten finns ju att jag missat någon magisk resume-knapp eller liknande.

Inga kommentarer: