söndag, augusti 12, 2012

Downton Abbey


Jag har (äntligen) börjat se tv-serien Downton Abbey (2012), serien som så många följde på SVT förra året. Jag kan inte säga att jag var fast direkt från början, men efter några avsnitt hade jag svårt att stänga av. Jag gillar att den skiljer sig från klassiska kostymdramer där karaktärerna oftast antingen är genomgoda eller genomelaka. Bland de tre systrarna i familjen Crawley finns egentligen ingen som är 'den elaka' respektive 'den väna' som annars är så vanligt. Och inte ens den egensinniga farmodern (underbart bra spelad av Maggie Smith) är helt lätt att förutse. Och jag kan inte säga om det är mer spännande att följa familjen eller tjänstefolket.

Nu har jag just börjat se andra säsongen, som är mer dämpad och mörkare, tydligt präglad av att England just hamnat i krig med Tyskland. Tredje säsongen kommer i september.

Inga kommentarer: