onsdag, augusti 29, 2012

Alla i familjen är inte vegetarianer

Ända sen kattorna fick permanent boende här på landet för x antal år sedan hr vi småfnissat åt att de visserligen varit duktiga och fångat möss, men alltid bara lagt dem i köket för att sen gå till matskålarna. Våra stadskattor. Idag fick jag äta upp det där småfnissandet.

Äldsta katten kom upp till mig på övervåningen och satt och hulkade som om hon skulle kräkas. Förutseende gick jag ner för att hämta papper (som inte var mitt mjuka snytpapper). Där sitter minsta katten innanför kattluckan och tuggar på något som knastrar märkligt. Går dit, böjer mig ner och får se en halv liten muskropp hänga ut från hennes mun. Uäää! När hon var nöjd låg det kvar ett bakben och en svans på golvet. Trots att jag inte brukar ha svårt att bära ut de stackars dödade mössen annars fixade jag inte att samla ihop resterna av hennes bisarra måltid.

Så, tydligen börjar de nu sent omsider greppa det här med landet fullt ut? Den äldsta katten sågs oengagerat tugga lite på en mus för några veckor sen (men åt aldrig upp den, vi såg det som en demonstration mot vår matransonering som vi gjort under sommaren för att minska magomfånget på vår älskade kattfamilj) och nu detta. 

Jag vet inte om jag riktigt gillar utvecklingen...

Inga kommentarer: