onsdag, juni 27, 2012

Rec: The Muppets (2011)

Betyg: 3/5

Jag minns The Muppet Show (1976) som en trivsam, ibland lite sorglig tv-serie som vi hade inspelad på VHS-kassetter när jag var liten. Jag älskade musiken och den varma framtoningen. Därför var jag lite orolig över vad Disney nu skulle gjort med karaktärerna och showen, när jag satte mig framför The Muppets (2011), 30 år efter att den ursprungliga tv-serien lades ner.

Gary (Jason Segel) och Mary (Amy Adams) ska fira sin tioårsdag med en resa till L.A. Men när de bestämmer sig för att ta med Garys lillebror, tillika mupp (och muppfantast), Walter (Peter Linz) blir resan inte riktigt den romantiska getaway som de först tänkt. De hamnar istället mitt i en situation där de bara har några dagar på sig att samla ihop ensamblen från The Muppet Show och sätta upp en ny föreställning i syfte att tjäna ihop tio miljoner dollar, för att inte deras gamla studio ska rivas och ersättas med oljeborrtorn. Till sin hjälp får de Kermit The Frog (Steve Whitmire) som följer med på en resa för att hitta och övertyga sina gamla vänner att de fortfarande har något att ge, trots att de i stort sett är bortglömda.

Jag trodde att jag skulle ha svårare för de nya rösterna än vad jag faktiskt hade; jag tänkte faktiskt knappt på det. Och storyn som skrivits av bl.a. just Jason Segel, var en värdig mupparna-historia med värme och märklig humor, även om jag gärna hade sett mer av det sistnämnda. Musiken, som till stor del skrivits av ena halvan av Flight of the Concordes, Bret McKenzie, får också godkänt. Men jag hade önskat att de valt att återanvända fler av de gamla låtarna som åtminstone jag förknippar med serien. Det hade varit en trivsam gest mot oss 70- och 80-talister som säkert bänkat sig framför filmen i hopp om en liten nostalgitripp.


Det är en charmig film och mupparna själva gör ypperliga insatser (!). Jag hade önskat att man inte försökt trycka in sådär väldigt många kända människoansikten då det lite tog fokus från både mupparna och de huvudsakliga mänskliga rollerna. Jag tror att det bidrog till att filmen blev lite platt mot slutet och inte riktigt så medryckande som jag hoppats på. Den är, i mitt tycke, som roligast under tiden de far runt och samlar ihop gänget. Därför blir det inte mer än ett medelbetyg. Jag hade velat bli lite mer underhållen, helt enkelt. Betyg: 3/5.

Recensioner: DN, Exp, SvD, Ony.

Inga kommentarer: