fredag, juni 08, 2012

Djur i bur

Och på tal om djur så blir jag smått bestört av att se att det även i år turnerar djurcirkusar i det här landet. Flera länder har redan förbjudit fenomenet (vad jag vet; Bolivia, Storbritannien, Grekland och Colombias huvudstad Bogota), men här tycks det få fortsätta.

Än i år har jag i vart fall tack och lov inte behövt läsa om de 'fejkrymningar' som varit vanliga tidigare år. Där djuren 'plötsligt rymde' lite lämpligt ett par dagar innan cirkusens första föreställningsdag. Ett fenomen som sen återkom i ett antal andra städer och som lokalpressen i samtliga städer glatt hakade på och skrev om. Mycket smart (och gratis) marknadsföring men frågan är hur säkert det var för djuren.

Nej, djur bör inte transporteras mer än nödvändigt och de bör inte användas i underhållssyfte på det viset. Det min högst personliga men bestämda åsikt. Jag är långt mycket mer imponerad av mänskliga cirkusartister som pressar sina egna gränser än de som lyckas få elefanter att stå på ett ben.

Inga kommentarer: