lördag, juni 30, 2012

Eighties!

Inte så mycket filmkväll ikväll. Men soffhäng blev det. M satt och grejade med nåt nätverkstjafs medan jag halvlåg och gosade katt allt medan vi såg på ett par avsnitt av Eighties via SVTPlay. Kan rekommenderas till alla som, precis som jag, har en ständigt pågående kärleksrelation till just 80-talsmusik. Och då främst det elektroniska eller det där riktigt fånigt pop-glada (pudelrocken var inte riktigt min tekopp). 

Önskade lite för en stund att jag varit tonåring där i början av 80-talet och vuxit upp i Manchester eller i nån annan stad där 'allt hände'. Inte för att jag tror att det var enkelt eller fullt så romantiskt som det kanske målas upp idag, men att ha fått göra en liten tidsresa bara en stund hade varit häftigt.

Det hårfagra 80-talet
Själv hade jag min Manchester-era i början av 90-talet istället. Men det var fortfarande samma band, till stor del i vart fall. Joy Division, New Order, Stone Roses, James osv. Och de finns fortfarande på mina spellistor. Jag blir aldrig less.

Så bädda ner dig i lite nostalgi och kika in på SVTPlay!

2 kommentarer:

Iréne JB sa...

Visst är det en höjdarserie! I första avsnittet var det mycket flashbacks till mellanstadiets klassfester och Depeche Mode. Stone Roses och James, fanns de ens på 80-talet? Joy Division och New Orders hittar kommer jag ihåg. Cindy Lauper var hur cool som helst. Jag var ju pudelrockare, men jag kan inte varit speciellt renodlad eftersom jag lyssnade på allt det andra också :)

Sara sa...

Tänkte faktiskt lite på dig när jag såg programmet. En del av den musik jag fortfarande lyssnar på kommer nog från dig och maken, vill jag minnas :)

Stone Roses och James bildades i början av 80-talet redan och var väl en del av 'Madchester' (åtminstone fanns de ute i kanten), men blev väl inte riktigt stora förrän precis i början av 90-talet, vill jag minnas.

Underbar musik i vart fall. Ser fram emot de kommande avsnitten!