torsdag, juni 07, 2012

Kollektivavtal låter väl spännande! (eller är det bara jag?)

Tredje och sista utbildningsdagen för det nya jobbet är avklarad. Idag har jag ägnat en heldag åt att lära mig 'allt' om kollektivavtalet och lagstiftningen som styr Umeå kommun som arbetsgivare. Lite förvånad blev jag dock över hur mycket jag redan kunde om övertid, ersättningar osv. Men det är ju lite jag att se till att ha koll på vad som gäller så det kanske inte är så märkligt att jag hade en del kunskap redan. Tror i allmänhet att det kan vara bra att ha det, speciellt om man är deltidsanställd. Men jag fick lära mig en massa nytt kring sjukledighet, föräldraledighet, tjänstledighet osv. Mycket intressant faktiskt.

Och imorgon är väl officiellt sista dagen jag fortfarande skolar in mig på jobbet. Egentligen har jag ju redan börjat jobba hyfsat självständigt den här veckan och jag kommer säkerligen behöva lite stöd (och tusen svar på tusen frågor) även nästa vecka, men på sikt hoppas jag frågorna blir allt färre. Målet är att känna mig skapligt varm i kläderna innan jag går på semester så att jag fixar att vara den enda ordinarie på plats på serviceenheten när jag kommer tillbaka igen sen.

Inga kommentarer: