söndag, maj 02, 2010

Chanel & burkadebatten

Apropå fröken Chanel och hennes klädrevolution. Googlade lite och hittade den här krönikan från i höstas av Karolina Ramqvist. Jag måste först säga att jag nog missade att det var Chanel-hysteri i höstas. Utöver att det kom två filmer (serien som nämns är från 2008) har jag missat denna retrogrej. Kanske för att jag inte alls intresserar mig för vare sig mode- eller stilmagasin eller väskor (äkta som oäkta).

Men, jag håller med om att Chanel blir som mest intressant som historiskt fenomen och kanske inte nödvändigtvis genom att återbruka hennes dräkter idag. Det som var revolutionerande då behöver inte vara det idag (även om det ibland känns som att vi inte lärt oss någonting om Chanels krav på bekvämlighet, behagliga material och på att klä sig för sin egen skull). Men det skulle absolut ha varit intressant att fråga Coco Chanel om hennes åsikt apropå debatten om burkaförbud som varit under våren. Idag, 2010 förbjuder vi kvinnor att klä sig som de vill. Så vilka klär vi oss för idag?

Inga kommentarer: