tisdag, maj 18, 2010

Är all 3D bra 3D?

Jag läser att Battle Royal ska 3D-fieras och lite "but why?"-känsla sköljer över mig. Vad är poängen? Vill man locka ny publik? Blir filmen bättre?

Jag gillar 3D, I do, men bara där det faktiskt ger någonting extra eller förstärker en redan bra berättad historia. Filmen måste fortfarande vara något mer än sina 3D-effekter. Skeptisk är jag dock mot att det snackas åt höger och vänster om att 3D-fiera allehanda gamla filmer, som ovan nämnda Battle Royal eller Star Wars. Men visst, kanske blir det väldigt bra. Personligen är jag fortfarande inte helt ombord med de digitala förändringar man gjorde av den ursprungliga Star Wars-triologin. Visst, färger och så, men i vissa stycken las helt nya karaktärer till. Det känns lite som att man gör saker "för att man kan".

Är jag gammal och bakåtsträvande? Kanske. Jag behöver ju inte se dem. Kommer jag hålla mig ifrån det? Troligen inte.

1 kommentar:

Johan sa...

Tror den här 3D-hetsen blir 3Ds död faktiskt? Det är coolt och allt det där, men i den mån filmen är gjort för 3D i grunden. Menar när de börjar fuska med någon halv 3D i nya filmer som Clash of the Titans bara för att hoppa på 3D-tåget, då är det fan illa. Såg att ny Resident Evil också marknadsförs med stort "In 3D" som primär dragningskraft, känns bara löjligt.

Finns vissa filmer jag kan se de kan få ut att göra om till 3D för de har det bildspråket redan sen förut. Matrix trilogin kan jag se som ett exempel. Men det krävs att man då gör det bra, inte bara klistrar på någon psedo 3D....