söndag, maj 23, 2010

Ge mig Greenberg, SF Umeå!

Om jag nu hade haft filmlyckan att bo i en annan stad hade Greenberg varit ett självklart bioval till veckan. Inte för att jag är tokfrälst i Ben Stiller utan för att jag är så olidligt nyfiken på det som är Noel Baumbachs senaste regiprojekt. Han har tidigare gjort underbara (och obehagliga) The Squid and the Whale (en måste-se-film) och den något mindre komiska men minst lika krypande Margot at the Wedding; två mörka dramakomedier som är riktiga pärlor (framför allt den förstnämnda).* Så även om jag känner mig något skeptisk till nämnda Ben Stiller i en Baumbach-film så måste jag ju absolut se den.

Det som mer talar för minisuccé är att SvD:s Gentele ger den en halvljummen 3:a (vi brukar inte enas). I övrigt ger DN den en 4:a och Moviezine en 3:a. Så självklar succé är det kanske inte, men se den vill jag oavsett. SÅ KOM IGEN NU SF-MONOPOL-UMEÅ! Ge mig filmer jag vill se! Ni ignorerar filmer som Fish Tank och A Serious Man men visar gärna Göta Kanal 3 och Terror på Elm Street-remakes. Wtf?


*Han är även manusförfattare till Fantastic Mr Fox som jag inte sett än men som fått idel hyllningar.

Inga kommentarer: