fredag, december 26, 2008

Årets film-lista

Jag har grubblat på en filmlista för 2008 ett tag. Jag tror att den är i det närmaste klar nu. Nyfikna? Jag har gjort helt egna regler så alla filmer är inte nödvändigtvis från 2008 men det är i år jag har sett dem. Årets film hittar ni först i listan i övrigt är kategorierna i bokstavsordning. Då kör vi!

Årets...

...film: Lars and the Real Girl. För att den gav mig tillbaka tron på mänskligheten. En underbar film!

...antihjälte: Hancock, alkishjälte på rehab; ytterligare en bra film med Will Smith vars skådespel växer.

...begrubblade: Caché (Dolt Hot). Michael Haneke är en skum filmhjärna.

...besvikelse: Darjeeling Limited

...blodigaste: Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street, en ruggigt bra film.

...borde aldrig ha gjorts: Saw II, Saw III, Saw IV och Saw V. Jag gav upp efter nummer tre. Varför förstöra ett ganska intressant psykologisk tankeexperiment med en massa dåliga uppföljare där bara våldet och äcklet trappas upp?

...charmigaste: Juno, svår att värja sig emot.

...drogpropaganda: Pineapple Express, likväl väldigt rolig.

...girlpower: Etz Limon (Citronlunden), fylld till bredden med starka kvinnor i verklighetsbaserat drama med glimten i ögat.

...konstigaste: Smart People (på ett dåligt sätt) och Kabluey (på ett bra sätt).

...lyckade experiment: Dr. Horrible's Sing-Along-Blog, helt makalöst bra. Tänk vad en strejk kan skapa.

...mest efterlängtade: Låt den rätte komma in, såklart.

...mest hektiska: Crank.

...mest överskattade: jämnt skägg mellan Mamma Mia! (I really don't get the fuzz), This is England (wow-känslan uteblev) och Be Kind Rewind (jaja, "sweding" i all ära, men sen då? På tok för splittrad.)

...motvilligaste: Enchanted (Förtrollad), sliskig historia som gav ett högst motvilligt lyckorus.

...obehagligaste snuskiga: The Squid and the Whale, en så märklig film, nästan omöjlig att inte gilla trots allt.

...okontrollerade tårflödare: P.S. I Love you.

...profilering: Matthew Perry som halvpsyko i både Numb och Birds of America. Verkar vilja avdramatisera psykisk ohälsa, ett bra initiativ i så fall.

...rehab: Things We Lost in the Fire.

...se om-film: Friends with Money; vet inte vad det är jag bara gillar den så mycket. Feelgood från 2006.

...skumma filmskapare: Michael Haneke, Noah Baumbach, Josh Whedon samt Ethan och Joel Coen. (Where are all the women, Sara?)

...superhero: The Dark Knight, en underbar Batman och en magisk Joker-tolkning. En riktig höjdpunkt.

...sämsta: Captivity, alla kategorier.

...TV-serie: The Big Bang Theory helt klart.

...uppföljare: Ocean's Thirteen, tog igen allt från 11:an som inte 12:an förmådde.

...zombie-film: 28 Weeks Later, lika bra, eller bättre än den första.

...överraskning: Burn After Reading, helt utan förväntningar lyckades den ta mig lite med storm.

Dessutom:

...att se innan året är slut:
I'm a Cyborg, but that's OK
Vicky Cristina Barcelona
Wall-E
Into the Wild

...just watch it already!: Brokeback Mountain (vi är nog få som inte sett den än) och Transformers som jag somnat till 2 gånger...

Det var min "lilla" lista 2008. Vilken är din?

Inga kommentarer: