måndag, mars 10, 2008

Saras filmkrönika lördag

I lördags såg Mattias och jag först 1408, Mikael Håfströms Stephen King-filmatisering med John Cusack och Samuel L Jackson i huvudrollen. Den var över förväntan, tycker jag. Hyfsat spännande, inte direkt skräck, men den höll intresset upp med råge. Inte så förutsägbar som skräck/thrillers annars gärna är. Cusack är som vanligt superb och det enda jag önskar är att Jacksons roll, Mr Olin, hade varit lite större.
Det är ovanligt nog inte spökena eller det fysiska som skrämmer i den här filmen, inte för mig i vart fall. Snarare det där psykiska, känslan för vad som är riktigt eller vad som är hjärnspöken eller begynnande galenskap kanske... 7 av 10.

Vi såg också, eller snarare Mattias såg Rambo IV. Jag hade tänkt se den med men det började med en jävla massa ormar hela tiden (okej, han bodde i "Snake City", vad skulle jag förväntat mig?). Så då rymde jag iväg lite. Sen såg jag iaf delvis resten av filmen. Den var väldigt blodig, det är kritik som framkommit i många recensioner och det går inte att säga emot. Mycket blod, mycket elände och korkade vita människor som tror att de vet bäst och är odödliga. Den börjar med autentiska bilder från Burma och det sätt som människor blivit avrättade och torterade där. Mycket nära och obehagligt. Men säkert viktigt för att sätta fokus på verkligheten bakom fiktionen.
Jag ger den inget betyg men Mattias, som sett alla Rambo-filmerna säger att har man samma förväntningar som på de förra blir man nöjd. Den uppfyller det som en Rambo-film ska innehålla helt enkelt. Hyfsat fåniga kommentarer, mycket blod och actionhjälten som saves the day.

Inga kommentarer: