tisdag, mars 04, 2008

Lycka är...

Läste om boken som filmen Atonement (eller Försoning på svenska) baseras på för ett tag sedan och blev genast intresserad av att läsa den. Sagt och gjort fann jag den på Pocket shop i Stockholm sist jag var där. Men, grinig som jag är kunde jag inte med att köpa den. Jag klarar nämligen inte av att läsa böcker som har bilder från filmen som omslag! Är så allergisk mot detta fenomen! Inte minst då böcker stått för sig självt länge och väl innan filmen skapades. Jag vet inte vad det är, men så snart en bok har skådisar på omslaget så fixar jag det inte. Jag vill inte ha såna böcker i min bokhylla, helt enkelt. Kalla mig fånig, men det är en allergi jag inte blir av med.

Ikväll skulle jag i alla fall leta fram en bok som Bea ville låna och i den ena boklådan (nej, jag har inte packat upp allt än...) låg även pocketböckerna jag lånade av Anna för ett tag sedan efter hennes rekommendationer, men som inte blivit lästa än. Lycka uppstod när jag insåg att en av dessa böcker var just en äldre utgåva av Försoning, med en framsida som inte är från filmen! Så nu kan jag läsa den utan att få spel varje gång jag ser den. Bra va? Tusen tack, Anna!

Men, precis som med Låt den rätte komma in så kan jag inte bestämma mig om jag borde se filmen eller läsa boken först... Vilket är det smartaste?

1 kommentar:

Bloggerskan sa...

Läs boken först! En riktigt bra läsupplevelse kan inte slås av en film. Om du ser filmen först så kommer du att ha dom bilderna i huvudet när du läser boken och förlora möjligheten att själv ge liv åt rollerna.

Alternativet är i stort sett att bara se filmen... :o