tisdag, mars 25, 2008

Nyheter på djurrättsfronten

Hade lite tid att bläddra i Djurens rätts medlemstidning igår till kvällsfikat. Jag brukar samla tidningarna från DR, amnesty, Greenpeace och Ordfront på hög och sen försöka beta av dem vid tillfälle. Men igår ströbläddrade jag lite i Djurens rätt och kände mig lite upplyft efteråt.

Norge är nu på g att anta en djurrättslagstiftning som kommer att promenera om Sveriges med stora kliv. Tex kommer det bli anmälningsplikt då man upptäcker djur som far illa och sex med djur kommer att bli olagligt om förslaget går igenom. Mycket bra, något som Sverige absolut borde ta efter.
Jag kunde också läsa att allt färre djurförsök görs som en följd av nya metoder. Inte alls dumt. Jag vet att det finns de som arbetar hårt för det i EU också, vilket är super.

Lokalt verkar det också gå bra. Ett nytt kansli (tror jag det var?) har öppnats i Umeå och medlemsantalen går stadigt uppåt. Mycket bra. Vi får hopaps att det håller i sig.

Inga kommentarer: