Apropå det här måste jag berätta att jag tänkte precis samma sak när jag för ett par år sedan skulle köpa en trådlös telefon. Jag hade Mattias med mig så det var inga problem att få säljares uppmärksamhet. Det som orsakade rök från mitt huvud var istället att trots att jag inledningsvis förklarade tydligt att JAG var intresserad av att köpa en telefon så riktade sig (de manliga, som de vanligtvis är) säljarna i ett par affärer sig hela tiden till Mattias när de förklarade telefonens fördelar. Detta trots att han inte svarade utan tittade på mig, i ett försök att lyfta över uppmärksamheten till rätt person. Detta gjorde mig galen. Allra värst var det inne på Bang Olufsen (dit jag gick mest för skojs skull, de har snygg design ibland). Till slut började Mattias gå ifrån säljaren, men inte ens det hjälpte. Så där stod jag, sur och negligerad och bestämde mig för att inte köpa nån telefon typ ever.
För ganska många fler år sedan när jag skulle köpa dator var det samma sak. Jag hade med mig min dåvarande pojkvän och säljaren riktade sig ivrigt mot honom, trots att det var jag som ställde frågorna. Till sist sa han åt säljaren att han kanske kunde rikta sig mot mig; "det är inte jag som står för det tekniska kunnandet i det här förhållandet". Detta tycktes slå säljaren ur balans totalt.
I rättvisans namn får jag väl säga att det såklart inte är så alltid, men varför är den ens så någon gång? Jag kan ge fler exempel som ovan. Och säg inte att det har med generationer att göra; på B&O var expediten kring 30.
För ganska många fler år sedan när jag skulle köpa dator var det samma sak. Jag hade med mig min dåvarande pojkvän och säljaren riktade sig ivrigt mot honom, trots att det var jag som ställde frågorna. Till sist sa han åt säljaren att han kanske kunde rikta sig mot mig; "det är inte jag som står för det tekniska kunnandet i det här förhållandet". Detta tycktes slå säljaren ur balans totalt.
I rättvisans namn får jag väl säga att det såklart inte är så alltid, men varför är den ens så någon gång? Jag kan ge fler exempel som ovan. Och säg inte att det har med generationer att göra; på B&O var expediten kring 30.
4 kommentarer:
Måste tyvärr hålla med dig där men det är nog inte bara tjejer som blir försummade. Har märkt att om jag ramlar in med kostym så är dom på en som flugor på skiten men är jag klädd som vanligt, jeans å t-shirt, så får jag jaga dem. Sedan ska du nog inte vara så ledsen över att de inte pratar med dig, jag är rätt duktigt tekniskt insatt och märker att 9 av 10 försäljare snackar skit, det påstår saker som inte är sant, hittar på saker. Så nu för tiden när jag går och handlar så letar jag alltid upp en av de få tjejerna, för vet de inte så tar de reda på det innan de säger något, det räcker för mig.
Håller med helt och fullt. Säljare har oftast ingen koll på vad de pratar om och det blir lätt löjligt när de ändå låtsas. De skulle vinna min respekt om de istället kunde erkänna sina brister...
Som erfaren säljare så vet man två saker med kvinnor som kunder:
1. Dom kan OFTAST ingenting!
2. Man måste först förklara funktionerna, sedan måste man i sin tur förklara vad funktionerna innebär, och därefter varför dom existerar.
Kvinnor kan ALDRIG komma fram till en slutpunkt, dom bara tjatar och babblar och tjattrar, man har ingen aning om vad dom snackar om. Okej ALLA kvinnor är inte såhär, men en stor jävla 75% är det iallafall.
Så skärp er, börja läs på och sätta er in i vad fan en "usb port" eller "wow digital kamera med en sån där zoom" är istället för att skriva små löljiga blogg inlägg och artiklar... patetiskt
Och jag kommer att bli förvånad den dagen jag möter en säljare som vet vad en USB-port är för något, eller skillnaden mellan optisk och digital zoom...
Skicka en kommentar