söndag, oktober 04, 2009

Sluta säga "sämre än djur"!

Fick ett tips om att se på Svt2 kl 20 ikväll; en dokumentär om HBT-personer och sk "heder". Så långt så väl, men varför kalla dokumentären "Sämre än djur"? Varför detta ständiga jämförande med djurens tillvaro som om det vore en fredad grupp som har det bra? Vi vet väl alla vid det här laget att det faktiskt inte är så, att även om vi har djurskyddslagar (som inte heller de är tillräckliga) så efterföljs och/eller kontrolleras inte de och att djur i miljontals lider dagligen. Är det nån som tvivlar går det bra att läsa på.

Jag förstår inte varför man känner sig tvungen att ständigt göra denna jämförelse? Sist jag läste det handlade det om gamla människor, nu alltså HBT-personer. Ska man vara riktigt krass så tror jag knappt att någon individ i någon av dessa grupper skulle vilja byta tillvaro med en burhöna. Istället stärker man bara den återkommande motbevisade myten om att djur har det bra i Sverige.

3 kommentarer:

Bloggerskan sa...

Syftade man på att de hade det sämre än djur? Var det inte någon av personernas föräldrar som ansåg dem vara värre än djur? Har inte sett dokumentären än men så uppfattade jag det, men jag kan ju ha fel.

Å andra sidan är det ju lika illa. Dels finns ju homosexuellt beteende även bland djuren, dels är väl inte djur något dåligt att kunna vara sämre än?

Sara sa...

Det är möjligt att jag tolkade jämförelsen felaktigt, men som du säger, det är inte heller särskilt bra som jämförelse. Vad innebär det? Oavsett så är det en vanligt förekommen jämförelse, sist i Uppdrag granskning när man kollade på äldres situation.

Jag såg inte heller dokumentären eftersom jag jobbar men kunde läsa mig till att ngn intervjuad visst sa att de "varken är människor eller djur, vi är sämre", vad nu det innebär.

trollhare sa...

Jag brukar också reagera på det, precis som du, men i filmen handlar det inte om att behandla folk sämre än djur, utan att vara det. Det är en pappa som förklarar att hans lesbiska dotter är det. "Hon är inte människa, hon är inte djur. Hon är sämre än djur". Jag tycker att det fångar sambandet mellan homofobi och speciesism på ett otäckt klockrent sätt...