onsdag, december 12, 2007

Risker med öppna universitet?

Usch, läste igår när jag kom hem att en lärare på sam på Örebro universitet blivit knivskuren i nacken och att det hela var väldigt kritiskt. Mycket läskigt!
Idag står det på flera ställen att det kan vara resultatet av den öppna miljö som är och ska vara på universiteteten, men jag är inte så säker på att det tvunget måste vara någon utifrån. Det första jag tänkte på var snarare om de väldigt obalanserade psykiskt sjuka personerna som fanns där som inskrivna studenter när jag var där, finns kvar. Det troliga är dessutom att det finns nya, fler. Jag hade att göra med i vart fall två, vilket till sist gjorde att vi faktiskt stängde till kårens kontor lite mer, och hade en del säkerhetsrutiner, som att inte sitta ensam på kvällarna och jobba, på grund av den ibland hotfulla stämning som kunde uppkomma.
Det var naturligtvis inga onda människor, det vill jag inte säga. Utan personer som kanske skulle ha behövt en annan form av stöd från samhället än att vara på universiteten. Människor som levde med en annan verklighetsbild än många andra.

Därmed inte sagt att jag tror att det måste vara en psykiskt sjuk person som gjort detta. Även om jag någonstans nog tycker att man bör vara det om man gör en sådan sak. Men, det finns en massa skumma människor som kan tänkas ha alla möjliga motiv för en sådan sak. Det finns andra orsaker som snurrar i mitt huvud, men jag hoppas bara att allt ska gå bra till slut, oavsett motiv och gärningsman.

Inga kommentarer: