torsdag, november 08, 2012

Hot och politik

Linda Skugge ber om ursäkt för att hon tog avstånd från feminismen i en artikel jag inte riktigt får totalt grepp om och Pär Ström slutar debattera jämställdhet efter hot (fast han ska bara en gång till ställa upp i tv-debatt ikväll först...). Två antagligen goda nyheter på jämställdhetsfronten idag alltså.

Jag ska villigt erkänna att jag varken kommer sakna Ströms "bidrag" i genusdebatten eller att jag för den delen kommer att erbjuda honom en axel att gråta ut på, men jag tycker att det är tragiskt när det är pga hot som människor drar sig ur den politiska arenan/debatten. Många är de idag som menat att Ström får känna av det nästan varje offentlig feminist (mig inräknad) fått genomlida sedan alltid, men det gör ju i ärlighetens namn inte något mer rätt. 
(Och jag tror inte heller att han kommer att göra någon större vidsynt reflektion av den jämförelsen heller.)

Inga kommentarer: