lördag, november 17, 2012

Censur av konstverk

Det är väl inte många i Umeå-området som missat den, faktiskt, bisarra nyhet som publicerades på lokaltidningens hemsida igår kväll. Jag läste det själv just innan jag la mig men orkade inte kommentera den då. 

Idag bör det dock sägas; finns det något rätt med den här historien?

Kommunen beställer ett konstverk som man, enligt artikeln, har full insyn i under tiden för förberedelserna. Sen när den väl är installerad och ska invigas kommer politikern Hans Lindberg (s) på att ett av citaten som förekommer i konstverket "Skriv något på väggen så att andra får veta hur du har det" (Sara Lidman) kanske skulle innebära att någon så att säga tar dem på orden. I nån slags märkligt desperat handling får man då för sig att citatet ska täckas med tejp med motiveringen (från Lindberg) att personer med begåvningshandikapp skulle kunna tänkas börja skriva på väggen om det fick stå kvar.

Jag vet inte ens vart jag ska börja. Synen på personer med begåvninghandikapp kanske? Eller en ev (men antagligen inte verklig) bild av att alla "klottrare" har begåvningshandikapp (i den bemärkelsen som man enligt första påståendet tror att begåvningshandikapp ter sig)? Eller det idiotiska i att inte kunna stå för det man beställt; att tänka efter före, så att säga?

Idag är det förstås många som reagerar, och det med rätta. Med minnet av Lennart Holmlunds (s) syn på missbrukare (i och med Whitney Houstons frånfälle) börjar jag så smått undra om det där med skev människosyn är något som smittar...

Edit: Det tycks som att man i samråd med konstnären kom överens om att ta bort tejpen inför själva invigningen. Men diskussion pågår tydligen kring vad man ska göra med nämnda citat.

Inga kommentarer: