tisdag, juli 23, 2013

Lewis (2007)

Som jag alltså tjatat om förut så måste ni ju bara se Lewis (2007) om ni gillar brittiska deckare det minsta. Vi har just sett färdigt samtliga avsnitt som finns på Netflix (tom säsong 5, vet inte varför de två sista inte finns där) och jag har redan lite abstinens.

Nu var det ganska länge sedan jag såg något av Inspector Morse (1987) men upplägget är ganska detsamma. Kommissarie Morse (numera avlidna John Thaw) forna kompanjon "DS Lewis" (Kevin Whately) är numera "DI Lewis" och vid sin sida har han den forna präststudenten DS Hathaway (Laurence Fox), en briljant och nutida (för den här typen av krim-serie) kriminalare med en humor som utvecklas och blir alltmer charmig under seriens gång. Brotten de tar sig an är mestadels mord alternativt brott kopplade till mord, och de är hyfsat spektakulära allihop. Vilket man förstås få ha lite överseende med, det är inte direkt några realistiska mordfall. Och samtliga sker i Oxford, en stad i storleksordningen Umeå, så jag vet inte om jag satt min fot utomhus om jag bott där. 3-5 mord per avsnitt snittar det väl på, så de är ganska upptagna, de där poliserna. Oxford utgör för övrigt en väldigt vacker miljö i serien, en väldigt historisk och akademisk plats.
Långfilmslånga avsnitt är lite av en dröm imo, så har du inget sett finns det många timmar kvar med andra ord. Jag har förstått att serien lades ner efter sjunde säsongen, och hur mycket jag än gillar den så kan jag förstå att det inte går att hålla på i evighet. Men bra så länge det varar, betyg 4/5, mest för den mysiga brit-krim-feelingen!


Inga kommentarer: