fredag, juli 26, 2013

Klassisk sommardag

Nu börjar sommarvärmen komma även här upp i norr! Jag har förstått att det varit högsommar söderut ett bra tag nu men här tycker jag nog den har lyst med sin frånvaro. Men både idag och igår har det varit tokvarmt och alldeles molnfritt.

Kanske inte optimalt då att ställa sig ute i solen (i svarta jeans och svart t-shirt dessutom) och måla hus. Men det är vad jag gjort idag. Medan M och hans svåger ställde sig på byggställningen och började måla stora huset tog jag tag i tillbyggnaden som satts upp mellan gårdshuset och ladugården.

Den obligatoriska "före"-bilden

Jag tror att det gick åt mer vatten i flaska åt mig än vad jag fick färg på huset, men roligt var det. Och fint blev det. Imorgon ska jag dra en omgång till med den vita linoljefärgen och så ska den delen av baksidan som jag inte nådde till utan stege då den var upptagen på förmiddagen målas klart med den röda slamfärgen. Och så ska vi fortsätta med det stora huset förstås, där är det mycket kvar.

Och "efter"-bilden. Tjusigt värre!

Vi hann också med en tur till svägerskans får. Hon hade en lurifax-bagge som fick alla att tro att han var en tacka till en början så hon fick plötsligt ett dräktigt får såhär lite off season. Och hon fick alltså två lamm nu i veckan som vi skulle fara och se på. Väl där var det tre lamm. Lurifax-baggen hann visst med mer än en dam innan han blev påkommen så när vi kom hade det just fötts (hyfsat just, det hade fortfarande blod kvar på bakhasorna) ett litet lamm till som just försökte lära sig hitta till sin mammas spenar när vi kom dit. Hur sött som helst.

Nykläckt!

En del av mig skulle definitivt vilja bo med möjlighet till lite fler djur. En sur get och några yra höns åtminstone. Det vore lite trivsamt. Nån gång i livet kanske, vem vet?

Inga kommentarer: