lördag, april 06, 2013

Kvällens tv-tips!

Ikväll visas det flera filmer på tablålagd tv som jag kan rekommendera. Tyvärr visas flera av dem ganska sent men för de som är pigga kan det fortfarande vara bra tips.

SVT2 kl 21: Svinalängorna (2010) Bra svensk filmatisering av Susanna Alakoskis bok med samma namn.  Om en ung flickas uppväxt i Sverige efter flytten från Finland tillsammans med sin stökiga familj och en alkoholiserad pappa. Kanske inte lika klockren som boken men absolut värd att ses. Med Noomi Rapace och Ola Rapace i regi av Pernilla August.

Sjuan kl 22: Enchanted (2007) "Förtrollad" på svenska. En oerhört charmig film med musikalinslag där en animerad värld krockar med den 'riktiga' då en sagoprinsessa hamnar mitt i nutida New York. En riktig favorit hos mig faktiskt men kanske inte för alla. Med Amy Adams, Patrick Depsey, James Marsden m.fl.



TV3 23.50: Hot Fuzz (2007) Actionparodi med radarparet Simon Pegg och Nick Frost av regissören som även gav oss Shaun of the Dead (med samma skådispar). En toppolis i London blir flyttad till landsorten och ihopparad med en kanske inte alldeles smart kollega. Väl på plats börjar den nitiska polisen utreda byns hemligheter, vilket kanske inte mottas enbart med glädje. Med bl.a Martin Freeman och Bill Nighy i biroller.

TV8 00.10: Sweeney Todd: The Demon Barber on Fleet Street (2007) En gammal musikal som gjordes om till film (inte för första gången dock) av Tim Burton på ett mycket lyckosamt sätt. En av mina favoriter när det kommer till musikalfilm. Mörk och grym hämnarhistoria men med charm och lite svart humor. Ett måste för den som orkar! Med Johnny Depp, Helena Bonham-Carter, Alan Rickman, Sacha Baron Cohen m.fl. i rollerna. 



Kanal 5 00.20: The Good Girl (2002) Jag gillar Jennifer Aniston och det här är en av mina favoritfilmer med henne. Filmtekniskt inte den bästa film som gjorts, men jag gillar indie-känslan i den och tycker om de inte särskilt okomplicerade personporträtten där ingen är rakt igenom god som så ofta annars. Med Jake Gyllenhaal, Zooey Dechanel, John C Reilly m.fl

Inga kommentarer: