fredag, maj 11, 2012

Tv-tips, dokumentär

Jag satte mig framför tv:n imorse när jag steg upp och fastnade ganska omedelbart framför en dokumentär på Svt2; En våldsam uppväxt (Me Facing Life; Cyntoia's Story) av Daniel Birman. Den handlade om 15-åriga Cyntoia Brown som 2004 greps anklagad för mord på en man som ville köpa sex av henne. Nu missade jag början men jag hann se majoriteten av programmet och kan definitivt rekommendera det. Tyvärr finns det inte på play men det går i repris imorgon natt kl 0.15 (och finns säkert att hitta på någon annan tv-sida på nätet).

Filmen i sig problematiserar inte så mycket men lyfter definitivt många frågor. Om skyddet av våra barn, att vissa länder dömer barn som vuxna och inte minst sexuellt våld och mäns våld mot kvinnor. Intressant och viktigt.



Inga kommentarer: