måndag, april 21, 2008

Lite film igen då?

Jo, jag har sett några filmer igen. I torsdags hade min arbetskamrat med sig en hyrfilm hon inte hunnit se som vi pausade oss igenom. Jag tror inte att det hade så stor betydelse för behållningen av filmen egentligen. Vi såg The Nanny Diaries med Scarlett Johansson. Den var väl...ok. Inte mer inte mindre. Lite smårolig ibland men inget som direkt överraskade. Bra film att vila ögonen på mellan larmandet. 5/10.

I helgen såg jag först Dan in real life ("Min brors flickvän" på svenska). Den var ungefär samma; den hade potential att lyfta men gjorde faktiskt aldrig det. Jag gillar annars Steve Carell, han känns trovärdig som lite smålöjlig komiker i samma nisch som Stiller etc, men utan att gå till extrempinsam överdrift. Tycker tex att The 40 year old virgin är betydligt bättre än man förväntar sig, och jag förväntade mig en Blades of Glory (nej jag har inte kommit över den än). Juliette Binoche är också med i Dan in real life och gör en skaplig (men något överentusiastisk) roll. Det finns fler som lyser så smått, men som sagt så lyfter inte historien där den skulle kunnat göra det. 5/10 till den med.

Och så i morse när jag vaknade lite för tidigt för att orka mig upp slötittade jag på In her shoes med braiga Toni Collette och (inte min favorit) Cameron Diaz. Jag hade verkligen låga eller inga förväntningar alls, tänkte att den skulle totalt följa det vanliga mönstret där den ytliga människan plötsligt blir djup och kompetent, men den var lite annorlunda trots allt. Ja, den är värd att se, inte för att det är en höjdarrulle, men ändå. Blir en stark 6:a av 10 tror jag.

Snart dags för lite djupare filmer, tror jag. Men jag orkar bara inte det när jag själv ständigt är trött i både kropp och huvud. Då blir det lättsmälta saker som inte ger så mycket känslomässiga avtryck. Men sen ska jag försöka se lite musikaler, Across the universe, Once, Branaghs Trollflöjten och kanske till och med Hairspray lockar lite. Ovanligt mycket musikaler som känns intressanta just nu. Det har nog knappt hänt förut. Men det får som sagt bli senare.

Inga kommentarer: