lördag, april 05, 2008

Trendanalys på kvällskvisten

Bara det att Feministiskt initiativ nämns i en sågning av en romantisk komedi (romkom tror jag man ska säga numera...) gör ju att jag måste se den. Sen att kritikern, medvetet eller omedvetet ger en indirekt ros till Fi, är ju bara extra grädde.

Så, ikväll har jag sett 27 dresses med Katherine Heigl och James Marsden i huvudrollerna. Visst, en sliskig "I wanna be married"-film, men i mitt tycke definitivt inte värre än någon annan i genren. För Heigls utstrålning lyfter trots allt filmen ungefär som Julia Roberts gör i alla de halvsliskiga romkoms som hon varit med i. Jag kan lätt ge den 3 eller 4 av 10. Men nej, som recensenten säger så hamnar den långt ifrån min tioitopp-lista. Fi:a eller inte.

Lite intressant sak upptäckte jag dock när jag skulle jämföra lite andra åsikter om filmer med SvD:s kritikersida och insåg att någon anonym människa på tidningen (?) gett tidernas sämsta (nåja) film, Blades of Glory hela fem av sex möjliga!

Det fick mig att fundera lite, och nu varnar jag för ev urspårning! Romkom anses vara en kvinnlig genre, så kallade chick-movies. Bara det kan man diskutera. Alla tjejer gillar inte romkom och alla som gillar romkoms är definitivt inte tjejer. Men finns det någon genre som är så sparkad på som romkom? Som få människor som åtminstone vill låtsas/hoppas ha god smak skulle erkänna sig som anhängare av? Tror inte det. Och varför? För att tron på rosa ulligulliga romantiska förhållanden med bröllop á la Askungen inte existerar i verkligheten? Nja, kanske. Det gör å andra sidan inte DNA-tester på 15 minuter á la CSI heller. Eller för den delen, muskiga killar som hänger på undersidan av en helikopter i x antal kilometer.
För att komma till slutklämmen så är kvällens fundering som följer; varför är fåniga komedier med idel "roliga", snubblande killar som var tredje minut skämtar om sin kuk, fisar eller kvinnors bröst, mer ok än en sliskig romkom där det vackra folket får varann i slutet? Eller är det inte så?

Jag ska inte ge några svarsalternativ, men erkänn att det iaf är lite spännande att fundera över? Visst finns det undantag, men är jag inte i alla fall lite nära en trendidentifikation här?

Inga kommentarer: