måndag, januari 28, 2008

Att gå till val eller inte

Det är ju intressant att se att rubriksättningen i de större tidningarna efter Gudrun Schymans presskonferens idag i stort sett är identisk och därmed också identiskt missvisande. Eller ja, rubrikerna lyder unisont: "Fi ställer upp i nästa val", och det är ju inte alls klart än. En oenig styrelse tog beslutet att föreslå extrakongressen i maj att ta det beslutet, men först måste ju kongressen få säga sitt. Men, å andra sidan ser det mer intressant ut medialt än om det stod att vi kanske ska ställa upp... Och läser man artiklarna så framgår det att styrelsen vill att man ska ta det beslutet, inte att det är taget redan.

Personligen röstade jag inte för ett riksdagskandiderande, men står såklart bakom beslutet eftersom jag inte gjorde någon reservation. Jag tror att oenigheten i styrelsen i frågan kommer att finnas representerad bland medlemmarna, vilket nog bara är bra. Oenigheten kan bli en styrka genom att vi då förhoppningsvis får en bra och grundlig diskussion och att fler blir medvetna om vad ett sådant ev kongressbeslut betyder i ekonomiska och personella resurser. En medvetet engagerad medlemsbas skulle göra att vi utan problem faktiskt kan ro hem en valrörelse till. Förra valrörelsen tror jag kom lite som en chock för de flesta. Det var oerhört mycket jobb.

Oavsett så är det en intressant Fi-vår som ligger framför oss. Jag hoppas vi alla får lite ny fart.

Inga kommentarer: