torsdag, juni 21, 2007

Sightseeing Umeå

God dag igår. Vi for till stan och besökte några MC-butiker. Ganska intressanta, macho men trevliga miljöer. Skojigt. Tobias skulle köpa vindruta till MC:n. Sen hämtade vi upp Samuel. Han har bott i Umeå något längre än mig men hade tex inte besökt Gammlia, som kanske är Umeås softaste och trivsammaste plats sommartid. Ett friluftsmuséum som på sommarens befolkas av människor i tidstypiska kläder som jobbar med djur, kärnar smör och ja, ni vet.

Där finns också Bildmuséet som då och då har rätt intressanta utställningar. Nu fanns skatekulturen utställd, vilken slog mig som betydligt mer sexistisk och smått respektlöst änv ad jag hade bild av tidigare. Intressant var att "You skate girl", Umeå-projektet på Hamnmagasinet, hade brutit sig ur den övriga utställningen just av det skälet och redovisades på en separat plats. Men, det fanns en hel del snygga, intressanta och koola bilder i utställningen. Och You skate girl var faschinerande.
Nere huserades Jens Assurs senaste fotoutställning som är en serie bilder tagna under en tid då han bodde som student i en studentkorridor i Umeå. Måste säga att jag kanske hade förväntat mig något annat, kanske tom något mer. Jens Assur har varit lite av en förebild ända sedan han arbetade på expressen för ganska så länge sedan nu.
Kanske var det också så att hans bilder av studentlivet, inte kändes representativa för mitt studentliv. Jag hade nog aldrig riktigt det där klassiska studentlivet. Jag är nog lite för tråkig, övermoralisk och/eller tillbakadragen för det.
Men, jag kan rekommendera alla att gå till Bildmuséet enbart för den här utställningen. Den var häftig. En kvinna som tagit fram gamla foton ur barndommens familjealbum och digitalt satt in en bild av sig själv idag på bilden från förr. Resultatet var häfigt. Du såg inte att den var manipulerad, att det var samma tjej två gånger på bilderna. Och tanken bakom var mycket intressant.

Ja, sen avslutade vi stadstrippen med att spontaninbjuda oss själva till Anna och Uffe på Tomtebo. Mycket trivsamt. Känns som att det var konstigt länge sedan jag umgicks med detta fi-folk. Är van vid att vi ses åtminstone varje vecka, men nu har det varit lite lugnt på Fi-fronten ett tag. Vilket nog är bra, men jag saknar likväl det sociala sällskapet.

Inga kommentarer: