lördag, juni 23, 2007

"Coz I'm burning..."

Jag har en stark känsla av "aj!". Jag lyckades självklart bränna mig igår eftersom de glömde blanda i pigment i Sara-mixen när jag skapades... Nästan varje år samma visa. Trots att jag försöker skydda mig. Okej, igår i all stress så glömde jag solskyddsfaktorn, men jag försökte hålla mig ur solen hela dagen. Men det hjälpte tydligen inte. Det känns värre ikväll än igår kväll dock...

Idag har vi inte gjort så många knop här. Jag har varit till Robertsfors och handlat, sen har vi ätit färskpotatis med sill/sojabullar. Mycket gott. Jag skulle kunna leva på färskpotatis nästan jämt. Kul att lillebror är här också, som har lärt sig att äta det på samma halvt absurda sätt som jag. Då kan man "slafsa" tillsammans. Vi äter den nämligen mosad med salt, matlagningsgrädde och gräslök. I Mattias familj äter man som det brukas, försiktigt delad med gräddfil och gräslök. Hos dem skalar man den tom och det gör inte vi. Bara borstar den innan den kokas...

Det är lite kul med matkulturer. Och att det faktiskt kan skilja sig åt ganska mycket även inom landet. Jag har ännu inte lyckats lösa om det är en geografisk skillnad, klasskillnad eller bara slumpmässigt olika, men när jag flyttade upp hit slog det mig att alla här äter "kvällsfika". Hemma hos oss åt vi "kvällsmat".

Annars har jag börjar läsa i "Box 21" av Roslund/Hellström. Inte kommit så långt än. Känns som att jag lite snöat in på liknande böcker ett tag. Måste nog bryta av med något annat sen.
Tobias och jag har också ägnat de sista fyra-fem timmarna åt att lista ut hur man spelar Mahjong. Det har legat ett här länge nu och det skulle vara kul att lära sig, tänkte jag. Men reglerna som fanns med var helt obegripliga så det fick googlas lite först. Jag antar att det är roligare att spela på tre eller allra helst fyra, men det var okej som sysselsättning en dag som denna. Mattias har varit djupt försjunken i World of Warcraft, ett dataspel i nån slags mytologisk värld, som jag gärna lärt mig om det inte kostat löjligt mycket pengar.

Annars har råttorna börjar trilla in igen. Årets första kom igår och den andra idag. Så nu gäller det att ha dörren stängd om man inte vill jaga halvdöda råttor längs med väggarna och in under skåpen...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Måste varna för Wow! Leo har periodvis försvunnit hel och hållen när han spelat det där. Fördelen med honom är att han får sina pengar av mig, så jag kan stänga av tillgången när det blir för mycket. Värre med M som tjänar egna pengar.....

Sara sa...

Ojdå... Ja men då kanske semesterns sysselsättning är kirrad för Mattias...och semesterkassan? Nej, men vi får väl hoppas att det finns nåt stopp i det hela. Tycker det är konstigt att det ska kosta pengar att spela ett spel man har köpt och redan betalat för...är det inte? 9 miljoner spelare i världen, de måste vara rika de som inkasserar... En ny företagsidé?