onsdag, juni 19, 2013

Midsommar och busdjur

Till helgen är det midsommar. Det är kanske inte en helt korrekt benämning på tiden egentligen. Sommaren har väl knappt börjat? Eller ja, här i norr hade vi sommar i några veckor i maj, sedan dess har det mest varit nån form av moln- och regnblandat kvalm som man fått gå runt och klibbat i. Inte direkt ultimat och rätt svårt att klä sig för tidigt på mornarna.

Men midsommar blir det oavsett. I år bryter vi traditionen med att delta i byns trevligheter och firar istället hemma med M:s familj. Det blir alldeles säkert trevligt, bara vädret håller så vi kan njuta av att vara havsnära.

Ikväll var vi för övrigt på blixtvisit hemma hos M:s syster. Hon behövde lite datorhjälp så vi for efter jobbet. Plötsligt blev det ett himla liv på hennes får på gården och när vi kikade ut såg vi ett par rymmare som tyckte att gräset var grönare på andra sidan. Medan svägerskan fick in dem i hagen skulle M göra en tillfällig fix av gärdsgården som de klurat sig ut igenom. Han knöt ett rep först en gång och skulle sen sätta fast det på ett annat ställe, men han hann inte så långt innan ett av rymmarfåren direkt var framme och försökte tugga upp den första knuten. Väldigt smart, men hon skulle ha väntat tills fixarfolket gått kanske...

Mysdjur. Själv skulle jag nån gång vilja bo så att jag kunde ha en sur get. Det, förutom katt förstås, vore helt klart det ultimata Sara-djuret. Jag gillar djur man inte kan styra över allt för mycket. Med egen vilja.

1 kommentar:

Linda sa...

Själv satt jag och önskade mig en dvärg-elefant igår. Tänk va roligt att ha ett snabeldjur i kattstorlek!