fredag, februari 26, 2010

Generation klickerbarn?

I Filter läste jag lite på samma tema (eller ja, barn iaf) om en ny diskussion kring behavioristisk inlärning. Tydligen finns det en trend inom hunduppfostran som kallas klickerträning som går ut på att man använder en klickmojäng som positiv förstärkning för snabbt gensvar på önskat beteende. Jag har inte hunnit igenom hela artikeln men på nåt sätt går diskussionen ut på att överföra denna tydligen väldigt framgångsrika inlärningsmetod på barn.

Det låter ju onekligen intressant men blotta tanken får mig att se Kapten von Trapp med sin visselpipa framför mig. Eller vad sägs om ett kaos av föräldrar på Maxi en fredagseftermiddag med sina klickers i högsta hugg?

Men vem vet, kanske blir klickern nästa generations svar på guldstjärnorna som hägrade bland mina lågstadielärare.

Inga kommentarer: