lördag, september 06, 2008

Billig journalistik

Läste att Pirate Bay hamnat i blåsväder igen. Men den här gången är jag mer än annars beredd att stå bakom dem. Det handlar om förundersökningen från Arboga-fallet som sedan en ganska lång tid finns att ladda hem där (och på en hel del andra ställen också, bör tilläggas).

Om vi nu bortser från allt otäckt som finns i dokumentet och fallet bakom för en stund, så tycker jag att expressens rapportering av just detta är väldigt onyanserad och lite snaskig (på erkänt kvällspressmanér). Tpb målas ut som oetiska och otrevliga, men man "glömmer" att lämna ut all information. Det viktigaste; förundersökningar är offentliga handlingar i Sverige om man inte beslutat om sekretess, vilket inte är gjort i det här fallet. Alltså är undersökningen kanske det mest lagliga som ligger på Tpb. Att be dem censurera något som tingsrätten samtidigt delar ut (men då till självkostnadspris för en bränd skiva) är faktiskt lite absurt. Ska det vara privatpersoners uppgift att censurera offentliga handlingar? Den som man i så fall bör vända sig till är väl polisen?

Jag kan förstå att föräldrarna tycker det känns väldigt otrevligt att bilder från obduktionen av deras barn finns ute, det kan jag verkligen inte säga mycket om. Men jag vet inte om det nödvändigtvis är värre för att de finns på Tpb än att de lämnas ut direkt från Tingsrätten. Krasst sett så är det lite så det funkar med offentlighetsprincipen. Och av väldigt tragiska orsaker har hela familjen hamnat mitt i denna princip. Jag vet inte om jag tycker att bilder av liknande slag ska börja sekretessbeläggas, det är väldigt svårt att säga. Det finns poänger med offentlighet. Samtidigt tror jag att det är få som ägnar bilderna någon längre titt öht.

Över lag är det just nu artikeln som sådan jag reagerar över. Att man sjunker så djupt att man utnyttjar det här fallet och familjens sorg till att ytterligare måla ut och kritisera personerna bakom Tpb som oetiska, hemska människor utan att ge hela historien. Om det nu stämmer det som skrivs att Tpb bett "bonusmamman" att "sluta tjata" så är det naturligtvis ett onödigt dåligt beteende av dem. Men så illa som artikeln i övrigt är gjord tar jag det inte för säkert att det finns mer bakom den delen heller. Visste de vem de svarade? Fanns det en anledning till ordvalet "tjata"?

Nej, jag tycker nog att det här var ett lågvattenmärke av Expressen.

Edit: Ser att även andra som TV4, SVD och DN skrivit om samma sak, också utan att faktiskt nämna att detta är en handling som "vem som helst" kan beställa från tingsrätten, och inte något som finns exklusivt hos The Pirate Bay.

1 kommentar:

Anonym sa...

Exakt mina tankar, gammelmedia fokuserar på Internet och i synnerhet Piratebay istället för att tala om grundfrågan som handlar om vad som skall vara offentligt.