torsdag, september 25, 2008

Vad är en killtidning?

Jag köpte en prenumeration på tidningen Foto åt min lillebror till hans födelsedag förra året och sedan dess får jag då och då nyhetsbrev från tidningsbutiken.se. Så också idag. Dagens nyhetsbrev får mig dock att sucka djupt. Igen. Anna-Karin har tidigare i veckan bloggat om stereotypa föreställningar om manligt och kvinnligt, och nu får också jag haka på. De erbjuder nu en "killspecial" som går ut på att om man tecknar en prenumeration på en killtidning så får man en DVD med Borat. Radarn i mig gick igång direkt och var såklart tvungen att se vad som betecknas som killtidning. Framför mig såg jag bara en hög med blandade porrtidningar (det närmaste killtidningar jag kan komma på, om nu ens de är det).

Killtidningar är tydligen (om jag tolkar annonsen rätt) följande;
  • vetenskapsmagasin (som Populär Historia och Allt om vetenskap)
  • blandade båt/bil/motor-magasin
  • dator-, spel- och tekniktidningar (som PC för alla, PC-gamer och Din teknik)
  • musik- och filmtidningar (Rollings Stone och Allt om Film).
Därutöver kan man såklart också välja Slitz, Café, Moore etc.

Vad blir kvar? Vad är tjejtidningar? Bröllopsmagasin, Amelia och Mama? Jag måste ha varit fel ute som frekvent brukade läsa Rolling Stone (och Slitz då det fortfarande var en musiktidning på 90-talet) när musikintresset fick ta större plats i livet, som gärna läser PC-artiklar och vetenskapsmagasin osv. Har jag läst "fel" tidningar?

Inga kommentarer: