söndag, september 14, 2008

Svenska kyrkan och Gudrun

Sitter och ser på Schyman på tv8. Nu är jag ju såklart lite partisk, men Gudrun är grym som vanligt. Jag funderade just över om det inte kan vara så att Svenska kyrkans taktik inför programmet varit att säga att allt är positivt, oavsett vilken kritik som läggs fram. Naturligtvis en smart inställning medialt sett, men kanske att den stundvis gått lite till överdrift. Gudrun hann bara påbörja sin mening "Hur ser ni på att Svenska kyrkan har flest anmälningar till Jämo..." (jag vet faktiskt inte ens hur meningen skulle avslutas) innan Martin Lind utbrister "Det är väl jättepositivt! Jättebra att det anmäls!"

Visst, på ett sätt kan man väl se det så. Det tyder på att det inte är en totalitär organisation på något sätt. Men ska det behövas anmälningar till Jämo innan det händer något? Och varje gång? Kan inte kyrkan tänka själva och anpassa sin verksamhet efter lagarna? Och när en kvinnlig medarbetare visar på att kyrkan trots ett utslag hos Jämo fortsatte att ignorera lagen och fortsätta sin verksamhet som om inget hänt; vari ligger då det positiva med anmälningarna?

Ja, jag konstaterar iaf att jag är en nöjd icke-medlem i denna organisation. Av fler skäl än denna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag fröstår inte hur man kan dra slutsatsen från att kvinnor är diskriminerade till att det skulle vara just gruppen kvinnoprästmotståndare som diskriminerar (kvinnor är ju diskriminerade i samhället helt utan några kvinnoprästmotståndare). Jag har träffat ganska många med den övertygelsen men aldrig sett att någon av dem diskriminerat, mobbat eller på annat vis behandlat någon illa pga kön. Tycker också det är underligt att biskopar kan sitta o skylla kvinnoprästmotståndarna för diskrimineringen av kvinnor när det är biskoparna som har makten, det är biskoparna som bestämmer vilka som blir biskopar endå har vi så få kvinnliga biskopar….trots att de är för kvinnliga präster..praktiskt att skylla på några andra som det är accepterat att tycka illa om.

Undrar också när kvinnor i kyrkan blev samma sak som kvinnliga präster.