fredag, november 08, 2013

Den tryckta vs den digital boken

Jag som inte läst en enda bok i år, vad jag kan minnas, fick ett il igår och beställde hem fyra nya på nätet. Nu var förvisso ingen i romanform, vilket jag kanske egentligen längtat mest efter, utan en kokbok och fyra dokumentära. Jag hoppas få lite tid att läsa under den eventuella julledigheten.

Det är lite märkligt att jag inte läser mer egentligen, jag var verkligen en storkonsument som barn och tonåring. Då var jag stammis på biblioteket och jag minns att bibliotekarier på både skolan och stadsbibblan brukade ha titlar undanlagda åt mig ibland när jag kom in, titlar de trodde jag skulle gilla. På gymnasiet var biblioteket ganska uselt och i takt med att koncentrationssvårigheterna gjorde sig synliga vid den tiden så minskade också antalet titlar jag tog mig igenom per år. Men så illa som i år, med alltså ingen bok helt utläst än, så har det nog aldrig varit.

Och ja, jag gillar fortfarande den traditionella boken. Fast jag skulle kanske försöka mig på den digitala formen. Jag vet inte hur det ser ut med rättigheter osv nu, åtminstone till en början var det ju lite märkligt med vilka rättigheter man hade till böcker man köpte digitalt. Köper jag en pappersbok har jag åtminstone rätten att låna ut den, ge bort den eller sälja den. Så har det åtminstone inte varit med de digitala och så länge det är så vet jag inte om jag har så stor lust att delta. Inte när de samtidigt är lika, eller ibland tom dyrare, än en tryckt bok. Hur nu det är möjligt, en digital kopia kostar ju inget att göra.
Det jag dock har funderat att göra är att prenumerera på Empire Magzine på paddan, dels för att få den när den kommer ut men också för att säkerställa att jag inte missar något nummer.

Ett sidospår ikväll. Och ja, jag är lite uttråkad av att ha varit hemma några dagar. 

Inga kommentarer: