torsdag, september 12, 2013

Kulturtorsdag (eller kunde ha varit)

Ganska nyligt hemkommen, trött som en gnu efter en rätt hektisk dag på jobbet. Fast jag har varit tröttare idag än vad jag tycker att jag borde vara egentligen. Lite oklart varför. Men det har ju varit ett par småhektiska veckor iofs. Dagen avslutades i vart fall på ett väldigt trevligt sätt; AW med bästtjejerna och lite familj/extended family till dem. Vi åt på Norrlandsoperan och även om det kanske inte var världens bästa vegetariska utbud på buffén så var det absolut helt okej. Vi blev mätta med råge.

En stund in i vår middag började det trilla in folk till själva operan. Symfoniorkestern hade föreställning och den verkade välbesökt. Jag blev lite sugen på att gå på något liknande själv och tycktes få resten av gänget på samma tankar. Så kanske det blir en happening under hösten, det vore kul! Opera är väl något man borde gå på åtminstone en gång i livet, inte minst när det finns en operahall i ens egna stad. Oavsett om jag skulle gilla det eller inte så tror jag att det vore en mäktig upplevelse. Sen blev jag, liksom M, lite sugna på att bara gå och lyssna på symfoniorkestern någon gång. Det måste vi absolut ta och göra.

Som av en händelse lyssnade jag både igår och idag på min "klassiska" playlist på Spotify på jobbet. Symfoniorkestrar och pianister av hög rang samlas i den listan. Både "riktig" klassisk musik och filmmusik av mer modern touch. Den passar bra när huvudet behöver lite lugn och sådär lagomt behaglig distraktion. Jag tror att jag ska skaffa hörlurar till jobbet så att jag kan lyssna lite högre och mer stänga in mig i det. Det blir inte riktigt så när man delar kontor med tre andra.

Imorgon är det ledig fredag igen. Det ska bli riktigt skönt, jag hoppas att jag kan sovmorna mig lite.

1 kommentar:

karl . sa...

Vad mysigt det låter. Är också väldigt sugen på att gå på opera i alla fall någon gång i livet. Är nog en häftig upplevelse. Problemet är bara att jag inte verkar känna någon som tycker samma sak.

Och det där med att dela kontor. Skaffa lurar! Själv har jag turen att kunna dra igen dörren om mig.

(Och förresten, jag har flyttat tillbaka till gamla bloggen... pappak.blogspot.se, velig som jag är..)