lördag, september 28, 2013

Evil Dead-fredag

Det blev en hektisk gårdag, trots att jag slutade ett par timmar tidigare. Seglarna som skulle hämtas fick för sig att masta av båten (smart förstås) vilket tog en stund extra. Kalla och genomblöta var de dessutom efter en "skojig" segeltur utan regn men med höga översköljande vågor tydligen. Inte helt säker på att jag skulle tyckt att det var lika skojigt faktiskt så det var väl tur att de var utan kontrollfreaket den här gången. Killarna verkade nöjda i vart fall.

Men filmkväll med kompisarna blev det. Fullt hus då Simon, Ulrika, Anna och Johan alla kom över. M och jag kom hem till lägenheten i stan inte mer än 3-4 minuter innan de första gästerna anlände. Så lite stressigt ja, men det gick bra ändå. Bäst-syrran stod för alla förberedelser, tack och lov. Och trevligt hade vi. Vi såg Evil Dead II (1987) som bitvis var hur komisk som helst. Svårt att betygsätta en sån film då man ser den så långt i efterhand. Nu tror jag kanske inte att syftet med den var just att skrämmas sådär väldigt mycket, men kanske skulle jag inte ha skrattat åt effekterna heller om jag sett den i slutet av 80-talet.
Efter det blev det den nya remaken Evil Dead (2013) istället. Den var såklart mer skräckfilm men inte riktigt så läskig som jag kanske fasat för efter att ha sett trailers för den. Men så hade vi kanske inte heller en sådan stämning i gänget som satt framför tv:n så att det blev så läskigt. Den var helt okej, inte jättejättebra kanske men helt okej. Skulle tro att effekten blivit starkare om jag sett den i en mörk biosalong med främlingar.

Inga kommentarer: