tisdag, mars 20, 2007

Svinalängorna II

Har kommit en bit i Svinalängorna nu även om jag inte riktigt haft tid att läsa så mycket. Nu har jag fått låna en till bok av Anna så jag får väl göra det till min grej på min lilla semester som jag ordnat för mig nästa vecka.

I boken beskriver huvudpersonen Leena hur familjen har olika tallrikar, alltså bara någon av varje motiv. Det slog mig att precis så var det hos oss också. En servis i betydelsen fler än tre likadana tallrikar var liksom förknippat med finporslin, och sågs väldigt sällan hos oss. Mamma hade något inlåst i tt skåp för typ dop och sånt. Det var nog först som halvvuxen som jag insåg att kopplingen servis=finservis inte var så korrekt. Jag vet inte hur det kom sig att vi hade så mycket olika porslin. Säkert hade det att göra med att vi var så många. Två vuxna och sex barn. Visserligen bodde vi som mest fem barn hemma samtidigt, men det är ändå ganska många. Mycket disk och aldrig diskmaskin. Jag undrar dock var vi fick tallrikarna ifrån? Tror att det var lite hopplock från olika ställen kanske.
I boken har också Leenas familj omaka dricksglas och hon nämner att hennes favoritglas var ett gammalt skånsk senaps-glas. Såna hade/har (tror mamma fortfarande har samma porslin och glas) vi också och jag gillade också just de glasen.
Totalt ointressant blogg, men skit samma =)

Inga kommentarer: