onsdag, mars 21, 2007

Att hallucinera

Läste gårdagens aftonbladet på jobbet inatt och hittade faktiskt en intressant artikel som jag själv kunde återkoppla till. De har en liknande artikel i sin nätupplaga idag. Iaf så handlar det om läkemedlet Stilnoct, ett hyfsat starkt sömnmedel. Jag hade en del sömnproblem för några år sedan och fick då prova ett par olika medel, bl.a Stilnoct. Och det var spännande, måste jag säga. Det funkade ett par nätter men så en natt så fick jag (eller snarare min dåvarande sambo) uppleva just den "biverkningen" som omtalas. Problemet med Stilnoct är nämligen att om man inte har en tillräcklig dos, motarbetar effekten eller helt enkelt inte får någon effekt av den så riskerar man att hamna i ett slags mellanläge som är mer än lovligt skumt. Man sover inte, men man är definitivt inte vaken heller. En kompis till en kompis (som det brukar heta, nej det är inte jag) var ensam då han tog dem och gick ut och körde bil i ett paranoit tillstånd innan han blev stoppad av polisen...
Riktigt så illa var det inte för mig. Jag såg en massa saker, hallucinerade tydligen hej vilt, såg katter i taket, var rädd för möbler m.m och skrämde slag på sambon. Jag upplevdes alltså som vaken, men själv kommer jag inte ihåg så mycket mer än att jag upplevde en stor skräck. Väldigt märkligt. Dagen efter las det in ett sambo-veto mot fortsatt medicinering med tabletterna...

Jag har iaf tänkt på det där ibland på jobbet. Vi har ganska många som står på Stilnoct bland patienterna, och alla sover ju som bekant inte alltid där trots mediciner. Ibland får de dessutom "spel" och jag undrar alltid om det beror på just det. Men det är alltså inte en "känd" biverkning bland vårdpersonal, trots att det alltså skett halvallvarliga incidenter. Det är väldigt märkligt.
Så en liten varning alltså; tacka nej om du blir erbjuden dem av en läkare. Det finns en rad andra sömntabletter jag kan rekommendera istället. Idag är jag dock själv i stort sett helt utan, kan tilläggas.

Inga kommentarer: