tisdag, mars 13, 2007

Data-blogg

Igår skickade Ulrika mig en länk till en sida med en hysteriskt kul film, men hon varnade mig noga för att sidan var full med porreklam. I can handle it, sa jag och tänkte inte mer på det. Först ett par timmar senare (jag är inte så snabb, I know) kom jag på att jag nog faktiskt inte sett några porrlänkar. Det är såklart den lilla fantastiska uppfinningen Adblock som förgyller mitt surfande. Den plockar smidigt bort all reklam (inte bara porr alltså), vilket gör att sidorna blir både renare/snyggare och laddas betydligt snabbare. All borde ha detta.
Jag har dock kommit på en liten nackdel med Adblock (tror att man hittar adblock plus här), nämligen den att det ju faktiskt kan hända att jag länkar till sidor som innehåller oanständiga länkar eller dyl utan att jag vet om det. Så; skulle så vara fallet så vet ni att jag är rätt så lyckligt omedveten om det.

På min statistik-moj kan jag även se vilket operativsystem och webläsare som mina besökare här använder sig av (eller nerd-korrekt sett: det os/wl som ni hävdar att ni använder) och har under tiden som gått sett att allt fler använder sig utav Firefox. Omkring 80 procent använder fortfarande någon form av Windows, men runt 40 procent använder någon version av Mozilla Firefox. Good for you people!

Följer man utvecklingen av open source-användandet så ser man att Sverige är allt annat än i bräschen. Vad är det för fel på oss svenskar? Vi föredrar dyra kommersiella programvaror före gratis ditos. Stora delar av Tysklands statsförvaltning har, vad jag vet, gått över till open s, Oslo har det sedan fler år, mfl mfl. I Sverige går det fortfarande relativt trevande. Polismyndigheten och (har jag för mig) svenska försvaret har börjat gå över till open s, men det borde vara en massa fler.

4 kommentarer:

Nika sa...

Jag tycker inte om adblock, jag är rädd att jag ska missa något. Men det är möjligt att jag skaffar det på mina nya dator - när den nu kommer...

Sara sa...

Missa vad? Hur ofta klickar du på reklamen? Kanske en vane- och/eller smaksak, men jag tycker att det enbart är skönt.

Anonym sa...

Visst, svenska folket använder sällan gratis produkter men vi är i topp av att skapa dom. Linux (ett gratis operativsystem) är svenskt, men nu jobbar folk världen över med det. Vi svenskar är väldigt bra på att skapa gratisprodukter, men är som du säger, kassa på att använda det.

Skippa Internet Explorer och skaffa Mozilla Firefox, varför behålla den gamla Volvon när du kan få en sprillans ny Mercedes :)

Sara sa...

Njo, nu är väl inte Linux svenskt direkt. Möjligen (men även det är väl att sträcka på sanningen) kan man säga att linuxkärnan är finsk... Men i övrigt håller jag med =)