onsdag, mars 21, 2012

Vad betyder datalagringsdirektivet?

Datalagringsdirektivet gick som väntat igenom idag och jag tror att långt fler människor borde bry sig och fundera över vad det kan komma att innebära. Jag är i vart fall än mer nöjd med mitt val av internetleverantör idag efter att ha läst det här. Nu visste jag när jag valde dem att de har just den profilen, en inställning som jag definitivt vill stötta. Det handlar inte om att vara ett tillhåll för kriminella personer utan att värna om den personliga integriteten hos 'vanliga' människor utan kriminellt uppsåt. Det är snarare sorgligt att vi idag tycks genomgå nån form av normaliseringsprocess vad gäller övervakning.

Så det är bara att vänta och se vad datalagringsdirektivet de facto kommer att innebära för gemene svensk i framtiden.

Inga kommentarer: