onsdag, mars 14, 2012

"It must have been love!"

Sportlovet är förvisso slut och vi hann bara med att se två filmer, men idag har lil'sis friluftsdag så vi passade på att följa upp filmkursen. Först, i friluftandets namn, var vi ute en stund, satt i solen på trappen och rastade kattorna. De tycks fortfarande inte vilja vara ute så mycket, men när vi var med blev det tydligen lite roligare. Solen sken som sagt men än är det väldigt mycket snö kvar. Jag förstår deras uppgivenhet. Smilla-katten blev så glad när hon såg en gräsfläck att hon rullade sig i den tills pälsen var alldeles jordig...

Men nu har vi äntligen sett Pretty Woman (1990). Måste säga att den kanske till och med höll bättre som film än vad Dirty Dancing gör. Den funkar helt klart fortfarande i vart fall. Men jag förstår fortfarande inte vad man ser i Richard Gere, inte riktigt. Han är i så fall snyggare som gammal silverräv idag än vad han varit någon gång under 'storhetstiden'.

Anyway. Jag frågade sist efter fler filmer som kan tänkas representera "min" generation (dvs årgångar i mitten/slutet av -70 fram till början av -80 nånting?) och fick flera förslag både på bloggen, facebook och på andra sätt. Här är listan:

Pretty Woman (1990)
Dirty Dancing (1987)
The Karate Kid (1984) samt 2 av 3/4 uppföljare (-86 samt -89)
Trainspotting (1996)
Edward Scissorhands (1990)
Do the Right Thing (1989), har jag personligen inte sett
Plutonen (1986)
Can't Buy Me Love (1987)
Who's That Girl (1987)
Girls Just Want To Have Fun (1985)
Breakfast Club (1985)
Top Gun (1986)
Rambo II (1985)
Clerks (1994)

Det finns nog många fler än så. Frågan är hur många som håller än?

3 kommentarer:

Johan sa...

Meg Ryans filmer då?

När Harry Mötte Sally och Sleepless in Seattle?

Sara sa...

Så sant! Meg Ryan var ju lite 90-talet i viss mån.

Imorse kom jag även på Reality Bites (men den undrar jag om den inte skulle bli en besvikelse idag...)

Johan sa...

Reality Bites...jo tyvärr kan man nog bli lite besviken på den :/